Oké, je wilt je huis verkopen. Of je dit nu via een verkoopmakelaar doet of wanneer je zelf alles wilt regelen, één ding staat als een huis: het begint met goede foto’s!

Eerste indruk
Foto’s geven mogelijke geïnteresseerden een eerste indruk (en die kun je maar één keer maken). Als je niet beschikt over een boel-megapixel camera met diverse lenzen (waaronder een groothoek lens), fotografisch inzicht en een goed softwareprogramma waarmee je kunt retoucheren, dan kun je het best in zee gaan met een professionele fotograaf. Het liefst eentje die gespecialiseerd is in woningfotografie, want dat is toch echt een andere tak van sport. Je kunt dit het beste combineren met een professional in verkoopstyling, waardoor jouw huis er helemaal duidelijk uit springt!

Van zolderkamer tot mansarde
Een goede woningfotograaf kan wonderen verrichten met jouw woning. Hij weet te spelen met de lichtinval van de ramen, de juiste positie om de foto te nemen en ziet precies hoe dat ene kleine plantje op dat bijzettafeltje, de ruimte een volstrekt andere uitstraling kan geven. Dat weet hij omdat hiervoor een speciale opleiding heeft genoten, er veel ervaring in heeft en/of hij simpelweg een natuurtalent is die van zijn hobby zijn werk heeft weten te maken. Een goede woningfotograaf weet van dat saaie zolderkamertje een stijlvolle mansarde te maken.

Uiteraard moet je wel reëel blijven. Een foto van een toilet blijft natuurlijk een foto van een toilet. Ook een professionele fotograaf heeft daar niet heel veel speelruimte mee. Toch kan een foto die net even wat anders is geschoten dan een standaard positie, het toilet groter/speelser/mooier doen laten overkomen.

Voordelen
De kosten die een woningfotograaf met zich meebrengen variëren sterk. Deze kosten verdienen zich terug en niet alleen door een snellere verkoop… Stel je voor dat de verkoop niet echt wil vlotten en dat ook het aantal bezichtigingen te wensen over laat, wat doe je dan? De prijs laten zakken? Nee, niet als eerste! Als het goed is heb je namelijk meerdere foto’s van jouw fotograaf ontvangen. Het is ook gebruikelijk dat je meerdere foto’s per ruimte in je bezit hebt en zo kun je dus er voor kiezen om, na een bepaalde periode, jouw andere foto’s in te zetten. Hiermee geef je de huizenzoekers een nieuwe kijk op jouw woning en wordt het verkoopproces nieuw leven ingeblazen. Daarnaast weet een professional in woningfotografie én verkoop exact welk beeld potentiële kijkers aanspreekt.

Zelftest
Een huis verkopen doe je niet zonder bezichtigingen en voordat iemand er voor kiest om een huis te gaan bezichtigen, moet er eerst een nieuwsgierigheid ontstaan. Hoe krijg je mensen nieuwsgierig naar jouw huis? Juist! Door mooie foto’s te laten zien. De eerste foto (op een homepage bijvoorbeeld) moet echt in het oog springen. Men moet benieuwd raken naar de rest. Een mooie, lichte of zonnige foto van de buitenkant nodigt uit om verder te klikken. Test het zelf en neem een kijkje op een woningverkoopsite. Zie welke huizen jij aanklikt om nader te bekijken. Ik durf er van uit te gaan dat dat niet de donkere en sombere foto’s zijn 😉

About The Author